willebus

Alla inlägg under november 2010

Av Wille - 12 november 2010 12:44

Idag är det regnigt som bara den och dessutom blåser det snön verkar försvinna helt snart, den har redan smält massor. Men jag hann i all fall med en snörullning idag, fast det blev rätt blött i pälsen. Men jag ruskade av mig, så den var snart torr igen.

Idag var matte också på träningshumör, men idag hade hon inget att korrigera för jag skötte mig jättebra, och det belönades rikligt kan jag säga. Under det korta men intensiva träningspasset, och då handlade det om att gå ordentligt i kopplet och ha koll på matte, så fick jag både köttbullsbitar och leversnittar. Mums.

Hector hade haft en lite diskussion med matte berättade han, men sedan gick det bra.

Av Wille - 11 november 2010 21:19

Husse tog med oss på kvällspromenad och vi kom in för en stund sedan. Men det verkade som om husse också bestämt sig för att jag ska gå ordentligt i kopplet. För han sa till mig hela tiden, så fort jag försökte gå före honom.

Det var jättejobbigt. Men det var bara att anpassa sig.

Av Wille - 11 november 2010 11:45

Idag när matte skulle ta med oss ut på lunchpromenad, så var hon väldigt tydlig med att vi inte ska gnälla och springa omkring innan vi går ut. Vi ska inte heller dra i kopplet och visa vägen när vi är ute.

Idag hade jag och Hector bråttom ut, inte för att vi var nödiga utan mer för att det var skojigt att gå ut. Men matte hade inte bråttom alls, så när vi inte lugnade ner oss då hängde hon upp båda kopplen igen. Sedan tog hon av sig skorna och satte sig att vänta tills vi satte oss ner på rumpan, väntade och var tysta.

Jag har jättesvårt för det för jag blir så himla ivrig när vi ska gå ut på promenad, så jag kan nästan inte behärska mig.

Men när jag nu satte mig ner och var tyst, reste sig matte från stolen och kaffekoppen och gick för att ta ner våra koppel igen.

Jag började springa om kring av iver, medan Hector snällt satt tyst på rumpan. Gissa vem som fick gå ut ? Just det Hector. Inte jag. Så Hector och matte försvann ut genom dörren, och där var jag kvar, innanför den.

Efter en stund kom matte och Hector in igen, då hade de tagit en kort rastningspromenad.

Först blev jag ivrig, och det innan matte ens tagit ner kopplet. Men sedan kom jag på att det var bäst att direkt sätta sig ner och vara tyst, så det gjorde jag.

Då fick jag kopplet på mig och var på väg ut genom dörren före matte, varpå hon vänder sig om ser på mig, och jag stannar upp, för jag vet vad den blicken betyder : "Jag (matte) går först", så jag stannade upp och väntade tills matte gick ut genom dörren och då följde jag efter.

Vi gick ut en sväng och varje gång jag drog i kopplet, då vände matte åt ett annat håll, sen gick vi vidare. Drog jag då i kopplet så gick matte åt ett annat håll. Jag blev lika överraskad varje gång, för jag brukar veta vart matte går, men idag gjorda jag det inte. Så här höll hon på hela tiden och jag tyckte det tog en evinnerlig tid att gå några meter. Men så fort jag tittade på henne då fick jag beröm och godis.

Men vad som var jobbigaste det var att när jag rastat av mig och bara var ivrig att komma framåt, då var matte envisare med att jag skulle gå ordentligt i kopplet. Gjorde jag inte det då heller så gick hon åt ett annat håll igen !

Jag hann inte nosa på en endaste fläck som var intressant. För följde jag inte bredvid matte, då vände hon åt ett annat håll.

Rätt snabbt förstod jag att nu var matte mer bestämd än vanligt och dessutom tycktes hon inte ha någon brådska alls att gå framåt. Precis så här brukar även husse göra när jag inte lyssnar på "fot". Det är jättejobbigt för mig.

Jag tröttnade efter en stund på att dra i kopplet och vända hela tiden, så jag började gå ordentligt, då fick jag nosa omkring i lugn och ro och busa i snön.

När jag sedan följde matte och hade koll på henne, då fick jag en massa beröm och faktiskt godisbitar också. Sedan busade jag med matte lite mer i snön.


Under promenaden mötte vi en liten vit skällig Bichon Frisé. Men när jag skällde tillbaka och drog i kopplet mot honom, det var en han, då satte sig matte ner på huk, bara en lite bit bredvid gångvägen, satte händerna framför mig höll fast mig med sina händer mot min bröstkorg, och sedan slängde hon en gobit framför mig och henne (ja hon satt bakom mig) som jag inte fick ta förrän jag satt tyst, stilla och lugnt bakom hennes händer.

Även fast hunden passerade oss någon meter bort, så var jag mer intresserad av köttbullen som låg framför mig, precis utom räckhåll. När jag inte brydde mig om hunden som precis passerade förbi oss, hade koll på köttbullen, men inte tryckte hela min vikt mot mattes händer, då lät hon mig gå fram och ta köttbullen.

Den smakade toppen ska ni veta och jag ville ha fler.

Nu när jag visste att matte hade godis i fickan, då var jag mer benägen att ha koll på henne och inte gå fortare än henne för då kunde ju hon äta upp köttbullen själv, ja man vet ju aldrig med matte.

Men varför sa hon inget om köttbullen innan vi gick ut ? Då hade jag ju inte brytt mig om att ha så bråttom ju. Ja det undrar jag faktiskt.

Av Wille - 10 november 2010 17:01

Idag när matte tog med oss på eftermiddagspromenad, då hade min mjuka snö blivit hård, och det var inte så värst skönt att rulla sig i den. Jag bara halkade omkring på den liksom.

Matte höll på att sätta sig på rumpan också, men klarade det med en snabb stegräddning.

I morse då var snön blöt, men då blev det lite snörullning i alla fall.

Av Wille - 9 november 2010 15:30

Jo matte påstod att jag blev galen av all snön som kom på eftermiddagen. Men kan jag rå för att jag älskar snö ! Jag slängde mig ner i den varendaste promenad och rullade, rullade och rullade ännu mer ! Matte hade fullt sjå tror jag med två snögalna hundar idag ! Äntligen kommer snön, som jag har väntat på den !

Hector då som är lite småfrusen, han blev tokig i snön han med. Så han slängde sig ner och rullade han också. Plötsligt stod matte där med två snörullande hundar ! Gissa om hon såg skrattande ut. Vi roade visst henne vi.

Fattades bara att matte också skulle slänga sig i snön och rulla, men hon vägrade, fast vi försökte locka henne genom att hoppa på henne.

Promenaden tog slut alldeles för fort tyckte jag !

Av Wille - 9 november 2010 07:45

Oj vad det har blåsit i natt ! Jag vaknade till av att ekollon skramlade ner på balkongen, och morrade varnade åt dem, men brydde de sig då ? Näe. Husse han sov som en stock han.

Men vinden ger väl sig iväg vidare snart får jag hoppas.

Nu ska jag ut med husse på promenad, sedan är det frukost. Efter det får jag nog chansen att sova en stund till med matte.

Av Wille - 8 november 2010 12:35

Ja jag blev hemma ensam idag,utan Hector

I morse tog husse ut oss som han brukar, och allt var som det brukar vara på vardagsmornar. Men sedan fick jag stanna kvar hemma medan husse tog med sig Hector, och jag vet inte vart de skulle.

Försökte sova en stund till tillsammasn med matte, men dte var rätt svårt så snart gick vi upp. Matte berättade att Hector är med husse på hans jobb idag. Precis som jag också var när jag var ungefär lika gammal.

Jag ställde in mig på en lång tråkig dag, för hur busig och bråkig Hector än kan vara, så blir det väldigt tyst och tomt när han inte är hemma.

Men direkt efter att matte ätit frukost så tog hon med mig ut. Vi gick en runda där det var längsedan vi gick.

Matte hittade en pinne och började busa med mig. Plötsligt kändes det som innnan Hector kom till vår familj, bara matte och jag som busar och har jätteskojigt, och då på samma runda som vi ofta gick innan Hector kom till oss. Matte blev precis som hon brukade vara då också, lekfull glad och en massa påhitt och bus ! Det smittade av sig kan jag säga för alla vi mötte (3 stycken) stannade och smålog åt oss när vi busade matte och jag. Så härligt det kändes !

Så småningom begav vi oss av hemåt och jag var jätteglad och hoppade och dansade runt matte. Hon bara skrattade och busade ännu mer med mig. Vi hade dragkamp om pinnen och vem tror ni vann ?? Inte matte i alla fall. fast ibland lät jag henne vinna för hon blev så glad då.

Väl hemma så var jag nöjd och lade mig vid mattes fötter.

Av Wille - 7 november 2010 16:45

Jag har sovit jättegott i natt. Nea och jag låg hopkurade hos varandra och Aylen och Hector låg bredvid varandra. Det var så mysigt.

När husse och matte vaknade och tog med oss alla fyra hundar på morgonpromenad, då var det rätt svalt ute och det var rimfrost i gräset. Det blev ingen långpromenad, men vad gjorde det. Jag var hungrig så jag ville ha frukost så snart som möjligt.

När det var dags att gå ut nästa gång, då tog husse och matte med oss till hundhagen här i närheten och där fick vi busa så mycket vi bara orkade. Där Nea var, där var jag. Vi sprang och jagade varandra och vi dansade, ja åtminstone kallade matte det. Titta själv får du se ! Helt fel hade matte ju inte för Nea och jag rörde oss helt i takt med varandra på en av stenarna vi hoppade upp på tillsammans. Om man sedan kallar det dans, så inte gör det oss något. 


- Får jag lov Nea ?

- Näe inte kan jag dansa Wille killen ?

- Jo då försök ! Det är inte svårt gumman.      


      


- Först tar vi ett danssteg med höger tass, ja just så Nea tjejen ! Du kan ju

  visst !

- Vad skoj det är !

- Mmmm visst är det !  






            


- Sedan tar vi ett danssteg med vänster tass !  Nämen titta du kan ju visst Nea. 

  Var inte så blygsam nu !

- Vilken dans kille du är Wille killen !

- Inte särskilt svårt med dig raring. Du följer med så fint.






            



- Det här är ju skojigt ju Wille, kan vi göra det igen ?

- Tycker du det ? OK ska vi ta en vända till då ?  

- Först med höger tass ! Just så !     






         



- Sedan med vänster tass ! Just så ! Vad du är duktig !    








            


- Tack för dansen min sköna. Du är jätteduktig. Det här måste vi göra om fler

  gånger.

- Det var skojigt Wille killen. Tack själv.







  

   






- Du Wille killen, ska vi göra sällskap med småttingarna nu kanske ?

- Mmmm det är nog bäst att vi roar dem en stund också. Vi jagar dem från olika

  håll vet jag !  


- Tjohooo !


       




- Nänä, här kommer ni inte fram alls !      



       





Men vart tog de vägen nu då ?     


    

        


- Ja just det vart tog de vägen ?     


        



- Det var jobbigt ! Puh. Nu ska vi nog varva ner lite en stund, eller hur ?!  


     




Ja som sagt, det blev en härlig söndag !!!!  

Presentation

Senaste inläggen

Kompisar

Klockan har blivit

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler Hund Bloggar

Bra att ha

Hemsidor

Kategorier

Kennelbloggar


Ovido - Quiz & Flashcards